במי אנחנו מטפלים?



ניצולי שואה

כיום חיים במדינת ישראל למעלה מ-140,000 ניצולי שואה. רוב הניצולים זכו לשקם את חייהם, להקים משפחה, לעבוד בעבודה משמעותית ולתרום לחברה ולמדינה. אנו בעמך רואים זכות גדולה להעניק להם טיפול נפשי ותמיכה חברתית, על מנת שיוכלו ליהנות מחיים טובים ומלאים. 

על רקע חשיפתם למצבים טראומטיים קיצוניים בעבר, ניצולי השואה נוטים לחוות נדודי שינה, חרדות, דיכאון, וקשיי התמודדות עם מעברי ומשברי החיים. לעיתים קרובות הם חשים בדידות קיומית. בנוסף לכך, ההזדקנות מלווה באובדנים חדשים של קרובים וחברים, במגבלות גופניות, בחולשה ובתלות בזולת. כל אלו גורמים למצוקה נפשית. אנו בעמך יכולים לעזור לניצולים להתמודד טוב יותר ולשפר את איכות החיים, גם במצבים מורכבים.  





ילדי השואה
(Child Survivors)

כמחצית מניצולי וניצולות השואה  שחיים כיום חוו את השואה בצעירותם כילדים או כמתבגרים. 

כיום אנו יודעים כי ילדי השואה חוו מבחינה רגשית בעוצמות גדולות מאוד את אימת המלחמה, וזאת למרות גילם הצעיר, או נכון יותר , במיוחד בגלל היותם צעירים ותלויים בהוריהם.

בהתאם לגיל, הם התמודדו עם הפרידות והאירועים הטראומטיים ברמות שונות של התפתחות קוגניטיבית ורגשית. לא תמיד נשארו זיכרונות ברורים, אך הילדות הטראומטית ובמיוחד פצעי הפרידה מההורים ובני משפחותיהם טבועים בהם עד היום.

ילדי שואה רבים הופרדו ממשפחותיהם ושרדו במנזרים, במשפחות של זרים, במסתור, במעברים ממקום למקום, או נשלחו לארצות אחרות. חלקם היו צריכים ללמוד להסתיר את זהותם היהודית, כדי לשרוד תחת זהות בדויה. שאלות של זהות, בדידות, געגועים וחרדות מעסיקות אותם כל חייהם. זיכרונות הילדות האבודה חוזרים ועולים בניצולים ילדי השואה, מלווים לעיתים בחסר בטחון ובלבול ביחס לזהותם.

עם זאת, לרובם הייתה היכולת המרשימה לבנות לעצמם חיים חדשים ותקינים, והם בדרך כלל התמודדו עם משימות החיים בהצלחה רבה. אולם, החסכים הרגשיים שעליהם התגברו במרוצת שנות עבודה ויצירה, חזרו והתעוררו, על רקע פרישתם לגמלאות ואובדנים נוספים שהם חווים בזקנתם כגון אובדן בני זוג וחברים, אובדן יכולות פיזיות וקוגניטיביות ועוד.

עמך מסייעת לאוכלוסייה זו על ידי טיפולים נפשיים אינדיבידואליים ובאמצעות מסגרות שונות של טיפול קבוצתי, מועדונים חברתיים טיפוליים, שרות מתנדבים, ותיעוד סיפור חייהם.




הדור השני לשואה

בישראל חיים מעל למיליון איש בני הדור השני לשואה ושאר בני משפחותיהם של הניצולים. בניהם ובנותיהם של הניצולים, שנולדו לאחר השואה, לא חוו ישירות את מוראות השואה, אך השפעת הטראומה שעברו הוריהם ניכרת בהם, במידה זו או אחרת. יחד עם זאת, מרביתם מתפקדים היטב ומצליחים לחיות חיים מלאים ומשמעותיים.

בני הדור השני גדלו בצל השואה. הזיכרון הוטבע בהם בתהליך מורכב של  "העברה בין דורית" של טראומות ההורים, לאורך כל חייהם. קבוצה זו כוללת אנשים שהתמודדותם בכל תחומי החיים תקינה ואף גבוהה, אך גם כאלו המתקשים להתמודד עם חוויותיהם כבני ניצולים. לאור ההזדקנות של הוריהם והקשיים בטיפול בהם, ואף לאחר מות ההורים, בני הדור השני יכולים להפיק תועלת רבה ותמיכה מטיפול אישי ו/או קשר עם בני דור שני אחרים.

גם בני הדור השלישי וקרובי משפחה נוספים של הניצולים הזקוקים לייעוץ, תמיכה או טיפול מומנים לפנות לעמך.

מאפייני הדור השני לשואה

רבים מבני הדור השני נושאים את מעמסת הצורך לפצות את ההורים ולממש את ציפיותיהם הגבוהות בבחירות האישיות שלהם. הם חשים אחריות כבדה לגורל הוריהם ומתקשים במיוחד להתמודד עם זקנתם.

קיימים מאפיינים ייחודיים של בני הדור השני לשואה. מאפיינים אלו כוללים קשיים בתהליך ההיפרדות והייחוד (separation-individuation) מהוריהם, נטייה מוגברת לחרדות, ולעיתים התנסות בתחושות דיכאוניות ותלונות פסיכוסומאטיות.

כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לבני הדור השני לשואה?

חלק מבני הדור השני מתקשים בהתמודדות עם חרדות, נקיפות מצפון שאינן מרפות ודילמות רגשיות רבות. ההתמודדות הרגשית מורכבת עבורם לא רק בשל הטראומות והאבדנים שהוריהם עברו בשואה, אלא גם או במיוחד לאור ההזדקנות של הוריהם בהווה.

כאן נכנס מקומו של טיפול רגשי ותומך בבני הדור השני, שמאפשר עיבוד רגשי ומקל על השפעות של ההעברה הבין דורית.





נפגעי טראומה

לאורך השנים התמחו המטפלים בעמך בטיפול בניצולי שואה ובהשפעות של טראומה מאסיבית לאורך כל מעגל החיים, את הניסיון המקצועי שלנו אנו מעמידים לרשות כלל האוכלוסייה, שחוותה אירועם טראומטיים בעבר או בהווה.

החיים כיום במדינת ישראל רצופים חוסר שלווה ובטחון, ויוצא לנו להיחשף לא פעם לאירועים קשים המערערים את ביטחוננו הנפשי והפיזי.

עמך חברה פעילה בקואליציה הישראלית לטראומה. אנו עוסקים בטיפול ישיר לנפגעי טראומה וחרדה,  ובמתן הכשרות בהכנה למצבי חירום ובעזרה בהתמודדות עם מצבים אלה.

 

מהי תסמונת פוסט טראומטית?

פגיעה נפשית שנוצרת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי, שבו הייתה סכנה אמיתית או מדומה לחיי אדם או לשלמות הגוף או הנפש. גם אם הסכנה לא התממשה- לדוגמא תאונה שבה לא היו נפגעים- המאורע יכול לשנות את כל המנגנון הנפשי. אירוע עלול להפוך טראומטי במיוחד אם הוא קרה בהפתעה והיה בלתי נשלט.

מדובר כאן במנגנון מורכב: התגובה לאירוע טראומטי בזמן שהוא קורה היא לרוב חוסר אונים או פחד קיצוני - זו כמובן תגובה נורמאלית ונכונה של הגוף והנפש. אלא שבמקרים מסוימים התגובה הזו מתקבעת וממשיכה גם לאחר סיום האירוע, ויוצרת תסמונת פוסט- טראומטית. הסימפטומים יכולים להימשך שנים ארוכות לאחר שהאירוע הממשי הסתיים ולשבש את כל מהלך החיים.

פוסט טראומה שייכת לתחום הפרעות חרדה והיא מאופיינת בחוויה חוזרת של המאורע הטראומטי שיוצרת עוררות ודריכות, תוך ניסיונות להימנעות מהחזרה של החוויה.

סימפטומים של החוויה החוזרת: סיוטי לילה, זיכרונות פולשניים, תחושה של חוויה מחדש של האירוע, פלאשבקים. עוררות יתר של הגוף, קשיי שינה, דריכות ועצבנות.

סימפטומים של הימנעות: הימנעות ממצבים שעלולים לעורר את החרדה – מפגש עם אנשים מסוימים, אובייקטים, מקומות הקשורים בזיכרון הטראומטי, הימנעות מביצוע פעולות הקשורות במאורע. לעתים גם תחושות דיכאון, חוסר אנרגיה וחוסר אונים.





כיצד מטפלים בפוסט טראומה?

מטפלי עמך רכשו עם השנים ניסיון רב בטיפול בנפגעי טראומה מתמשכת ואקוטית. את הניסיון הטיפולי והקליני אנו מעמידים לרשות כלל האוכלוסייה.

טיפול קוגנטיבי-התנהגותי - חשיפה לזיכרון הטראומטי, שינוי דפוסי המחשבה הקשורים בפוסט- טראומה, כמו חוסר אמונה בעצמי ובעולם, ושינוי ההתנהגות הנמנעת באמצעות חשיפה הדרגתית לדברים המקושרים עם האירוע הטראומטי, בניסיון מבוקר להתגבר על הרתיעה מהם.

חלק מהמטפלים של עמך מומחים בשיטות ספציפיות לטיפול בטראומה כמו EMDR, SOMATIC EXPERIENCING, PROLONGED EXPOSURE ושיטות אחרות.

טיפול פסיכו דינאמי - מתאים במיוחד, כאשר הטראומה הייתה מאסיבית ומתמשכת, אירועי הטראומה היו בגיל צעיר או בילדות, וכאשר קיים צורך להתמודד לא רק עם סימפטומים פוסט-טראומטיים, אלא גם לעבד את משמעות הטראומה והשלכותיה, כגון היבטים של אבדן, ורגשות מורכבים של דיכאון, אשמה, בושה וכעס.

טיפול תרופתי - תרופות נוגדות דיכאון מסייעות במקרים רבים של פוסט טראומה.

טכניקות הרפיה - כיוון שרבים מהתסמינים קשורים בתחושת העוררות שיצרה החוויה הטראומטית, מומלץ לעתים ללמוד טכניקות של הרפיה .

תרפיה באומנות - רבים מנפגעי פוסט טראומה מוצאים רגיעה ונחמה באומניות השונות, בעיקר תרפיה בציור וביבליותרפיה. טיפול בתרפיה באומנות יעיל במיוחד במצבים של פוסט טראומה בקרב ילדים וקשישים.




טיפול נפשי בקשישים

לאחר שנים רבות של ניסיון טיפול באוכלוסיית ניצולי השואה, צברנו בעמך ניסיון רב בטיפול בקשישים. את הניסיון הזה אנו מעמידים לרשות כלל האוכלוסייה.

שיעור הקשישים בקרב האוכלוסייה הכללית הולך וגדל. קבוצה זו, ברובה הגדול, נהנית כיום מתוחלת חיים ארוכה יותר, ומאיכות חיים טובה יותר.

אנו מאמינים בתרומה הרבה של טיפול הנפשי בגיל השלישי.

אנשים מבוגרים וקשישים יכולים להיעזר בטיפול נפשי לא פחות מאשר אנשים צעירים יותר.

השירותים שלנו כוללים:

  • טיפול נפשי – פסיכותרפיה - שירותי תמיכה נפשית ויעוץ בתחומים אופייניים להתמודדות בגיל השלישי:
  • הידרדרות בריאותית ותפקודית
  • אבדנים והתמודדות עם אבל
  • השלכות מאוחרות של אירועי חיים טראומטיים
  • ירידה קוגניטיבית ודמנציה
  • קונפליקטים בין בני המשפחה המטפלים בקשיש
  • עזרה ותמיכה לבני משפחה המטפלים בקשיש, למניעת שחיקה
  • שימור וקידום איכות חיים בזקנה
  • אנו יכולים לעזור לך ולהוריך הקשישים!


x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

הסדרי נגישות

בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.